Rocznica pierwszego transportu

14 czerwca 1940 roku Niemcy wysłali z Tarnowa do Auschwitz pierwszy masowy transport więźniów. Prezydent Tarnowa i Towarzystwo Opieki Nad Oświęcimiem – Pamięć o KL Auschwitz zapraszają 13 czerwca na uroczystości 84. rocznicy tamtego wydarzenia.

14 czerwca 1940 roku, Niemcy skierowali pierwszy masowy transport więźniów z zakładu karnego w Tarnowie  do nowo otwartego obozu koncentracyjnego Auschwitz. Do obozu trafiło 728 Polaków, m.in. członkowie niepodległościowej konspiracji oraz osoby aresztowane w obławach i łapankach. W 84. rocznicę tamtego wydarzenia, 13 czerwca o godzinie 9.00, przy pomniku I Transportu do KL Auschwitz w Tarnowie rozpoczną się uroczystości, na które zapraszają mieszkańców miasta Prezydent Tarnowa i Towarzystwo Opieki Nad Oświęcimiem – Pamięć o KL Auschwitz.

...Załadowano nas do pociągu pasażerskiego starego typu. W każdym przedziale stłoczono po dziesięć osób, na korytarzu stali funkcjonariusze Schutzpolizei. Po paru godzinach pociąg zatrzymał się na dworcu głównym w Krakowie. 14 czerwca 1940 roku lato było upalne, okna mieliśmy zamknięte, ale szupowcy otwierali te na korytarzu. Przez ramię funkcjonariusza obserwowałem dworzec. Puszczano skoczną muzykę, widziałem wielu żołnierzy Wehrmachtu i policjantów. W pewnym momencie muzyka umilkła. Usłyszeliśmy komunikat: Achtung, Achtung, Sondermeldung! Das Oberkommando der Wehrmacht gibt bekannt, unsere tapfe re Truppen haben heute Paris genommen – „Uwaga! Uwaga! Komunikat specjalny: Naczelne Dowództwo Sił Zbrojnych podaje do wiadomości: Nasze dzielne wojska zajęły w dniu dzisiejszym Paryż”. Byliśmy zupełnie załamani, Francja, na którą liczyliśmy, u jej boku polska armia, do której nie dotarliśmy… Po chwili pociąg ruszył w kierunku zachodnim. Po przekroczeniu granicy Generalnego Gubernatorstwa z Rzeszą zatrzymaliśmy się na dużym dworcu kolejowym z napisem gotycką czcionką: „Auschwitz”. Starsi koledzy powiedzieli nam, że jesteśmy w Oświęcimiu...

Ze wspomnień Kazimierza Albina, numer obozowy 118.

10.06.2024
Twój komentarz:
Ankieta
Jak spędzasz tegoroczny urlop?