Jasne, że klar!

 Chcąc zachęcić dzieci do nauki języka niemieckiego, Gimnazjum nr 4 w Tarnowie wzięło udział w projekcie Deutsch-Wagen-Tour. Podczas prowadzonych w w niekonwencjonalny sposób zajęć, lektorka udowodniła, że nauka języka niemieckiego może być lekka, łatwa i przyjemna.

 

Na początku lutego Instytut Goethego w Warszawie rozpoczął realizację drugiego cyklu projektu Deutsch-Wagen-Tour, którego celem jest popularyzacja nauczania języka niemieckiego w Polsce.

Przez kolejne trzy lata lektorzy projektu będą prezentować nowatorskie rozwiązania związane z nauką języka niemieckiego i w niekonwencjonalny sposób przekazywać informacje o Niemczech, między innymi w formie ciekawych gier, zabaw i konkursów. Samochody Deutsch-Wagen stacjonują w pięciu polskich miastach i stamtąd mobilni lektorzy docierają do szkół, które zgłosiły chęć udziału w projekcie.

Gimnazjum nr 4 w Tarnowie na informację o zakwalifikowaniu do projektu czekało od września. - Staramy się promować szkołę i promować naukę języków obcych. Od lat realizujemy różne projekty, które jednak do tej pory dotyczyły głównie języka angielskiego. We wrześniu nasza nauczycielka języka niemieckiego Monika Hołda zaproponowała, aby zaprosić projekt Deutsch-Wagen-Tour do naszej szkoły. I udało się, choć cała procedura trochę trwała – mówi Barbara Kuklewicz, dyrektorka szkoły.

Kiedy okazało się, że projekt zagości w tarnowskim gimnazjum, szkoła zaprosiła do udziału w nim dzieci z czterech znajdujących się w obwodzie szkół podstawowych. Na zaproszenie odpowiedziały z entuzjazmem dwie – SP nr 5 i SP nr 9.

6 lutego przed szkołą zaparkował Volkswagen projektu i pod okiem profesjonalnej lektorki rozpoczęły się zajęcia. A były to zajęcia niezwykłe. Prowadzone w trzech grupach równocześnie obejmowały zajęcia z lektorem, prezentację o Niemczech oraz konkurs plastyczny, quizy, zabawy i konkursy. - Z moich obserwacji wynika, że coraz mniej dzieci i coraz mniej rodziców wybiera w gimnazjum niemiecki jako drugi język. Powodzeniem ciszy się francuski, który mają niektóre szkoły, u nas dużo chętnych jest na hiszpański. A na niemiecki decyduje się coraz mniej osób. Poprzez udział w projekcie chcieliśmy pokazać, że nauka języka niemieckiego nie jest trudna, można go szybko opanować, a jest to przecież język naszych sąsiadów i można komunikować się z jego pomocą w wielu krajach – mówi Barbara Kuklewicz.

Zaproszenie do udziału w zajęciach dzieci z klas szóstych szkół podstawowych było przemyślanym zabiegiem. Dyrektorka ma nadzieję, że gdy choć trochę poznają szkołę, gdy zachęcą je atrakcyjne metody nauczania, wrócą tu we wrześni już jako uczniowie gimnazjum. Dlatego też pojawił się pomysł, aby zorganizować dla nich jeszcze w tym roku szkolnym zajęcia z języka niemieckiego, tak by od nowego roku mogły je po prostu już tylko kontynuować. - Metoda, która wykorzystywana jest podczas nauki w ramach prezentowanego projektu jest naszym nauczycielom znana, ale i oni podpatrują zajęcia by móc wykorzystać jakieś elementy podczas „zwykłych” lekcji. Ale my już dano przestaliśmy uczyć wyłącznie za pomocą podręcznika. Na porządku dziennym są w naszej szkole tablice interaktywne, komputery, rzutniki, nauczanie e-learningowe. Pod tym względem jesteśmy na pewno innowacyjną szkołą. Już dawno odeszliśmy od kredy i tablicy, bo nie jest to ani efektywne, ani efektowne.

 


06.02.2013
Twój komentarz:
Ankieta
Czy weźmiesz udział w nadchodzących wyborach samorządowych?
| | | |