W oczekiwaniu na odpowiedź

 W związku z wciąż niejasną sytuacją dotyczącą finansowania budowy słynnego już w Tarnowie łącznika z autostradą A4, radni Prawa i Sprawiedliwości w małopolskim sejmiku kierują do Marszałka Województwa Małopolskiego interpelację i oczekują odpowiedzi na pięć pytań. Komentarz otrzymany od radnych PiS oraz tekst złożonej interpelacji publikujmy poniżej w całości.

 

Oto pełny tekst interpelacji zgłoszonej przez radnych Sejmiku Województwa Małopolskiego, członków Prawa i Sprawiedliwości:

 

Interpelacja

Radni PiS w Małopolskim Sejmiku składają interpelację.

Marek Sowa

Marszałek Województwa Małopolskiego

Klub radnych Prawa i Sprawiedliwości w Sejmiku Województwa Małopolskiego składa interpelację w sprawie aktualnej sytuacji dotyczącej finansowania budowy łącznika drogi wojewódzkiej 977 z autostradą A4 w Tarnowie. Prosimy o odpowiedź na następujące pytania:

1. Kto w imieniu Zarządu i na podstawie jakich procedur i aktów prawnych podjął zobowiązanie do przekazania dla miasta Tarnowa kwoty 16 mln zł „w zamian” za „utracone” przez to miasto środki w następstwie wykrycia przez organy ścigania afery korupcyjnej we władzach miasta?

2. Jaka jest rzeczywista kwota środków finansowych jakie zdaniem Zarządu Województwa będzie musiało zwrócić miasto Tarnów i na podstawie jakich przepisów i czyich decyzji?

3. Którzy członkowie Zarządu są upoważnieni do prowadzenia rozmów, czy też „negocjacji” z władzami Tarnowa i na podstawie jakich ewentualnych pełnomocnictw?

4. Czy Zarząd Województwa wystąpił do odpowiednich instytucji państwa polskiego np. CBA, ABW o sprawdzenie czy osoby reprezentujące obecnie miasto Tarnów w kontaktach z Zarządem Województwa i Departamentem Funduszy Europejskich są objęte postępowaniem sprawdzającym i czy nie grozi im postawienie karnych zarzutów w związku z aferą autostradową?

5. Jakie działania zamierza podjąć Zarząd Województwa by w przyszłości nie powtarzały się afery korupcyjne związane z przyznaniem środków unijnych przedstawicielom samorządów reprezentujących te same ugrupowania polityczne co członkowie Zarządu Województwa?  W jaki sposób Zarząd zamierza walczyć ze zjawiskiem klientelizmu politycznego i zapewnić równy dostęp do środków unijnych dla poszczególnych wnioskodawców bez względu na ich barwy polityczne?

 

A oto komentarz do tekstu interpelacji, uzyskany z biura Prawa i Sprawiedliwości w Krakowie:

 

Po skandalu z jakim mieliśmy do czynienia w Tarnowie przy budowie łącznika autostrady A4 z drogą wojewódzką 977 i aresztowaniu Prezydenta Tarnowa na skutek podejrzenia o przyjęcie korzyści majątkowej, obserwujemy dziś pokaz niekompetencji i być może świadomego wprowadzania w błąd mieszkańców Tarnowa przez członków Zarządu Województwa Małopolskiego. Wicemarszałek Roman Ciepiela wielokrotnie sugerował, aby miasto Tarnów zwróciło unijne dotacje, które zostały przeznaczone na budowę łącznika (prawie 19 mln zł). W zamian obiecywał przekazanie dla miasta Tarnowa kwoty ok. 16 mln zł  na inne inwestycje. Radni PiS w Radzie Miasta Tarnowa zwracali uwagę, że miasto może dodatkowo musieć zwrócić także odsetki od zwracanej kwoty. Zarówno władze miasta Tarnowa jak i ZWM nie zwracali uwagi na te ostrzeżenia. Podczas sesji Rady Miasta Tarnowa w dniu 16 kwietnia br. miało odbyć się głosowanie w sprawie ewentualnej zgody na zwrot dotacji. Przybyli członkowie zarządu ZWM Roman Ciepiela i Stanisław Sorys. Do głosowania jednak nie doszło. Zdumieni radni dowiedzieli się, że oprócz wspomnianych wyżej prawie 19 mln zł dotacji miasto Tarnów będzie musiało zwrócić 8,5 mln zł odsetek. Czy jest to cyniczna świadoma gra, czy też świadectwo totalnej niekompetencji ZWM oraz p.o Prezydenta Miasta Tarnowa Henryka Słomki-Narożańskiego (PO). - Obawiamy się, że sprawa może mieć także podtekst czysto polityczny. Zarówno Roman Ciepiela (PO) jak i Stanisław Sorys (PSL) nie kryją chęci startowania w wyborach na prezydenta Tarnowa – mówi Grzegorz Biedroń, przewodniczący klubu PiS w Małopolskim Sejmiku.

Radni PiS wyrazili także zaniepokojenie, że kwota o jakiej dotychczas się mówi czyli 19 mln PLN plus odsetki (ok. 8,5 mln PLN) może okazać się kwotą kilkakrotnie zaniżoną, jeżeli potwierdzą się doniesienia o poważnych nieprawidłowościach także na pozostałych odcinkach ww. inwestycji. Przypominamy, że cała inwestycja budowy łącznika autostrady A4 z drogą wojewódzką nr 977 została podzielona na cztery etapy. Nieprawidłowości jak do tej wykazano na jednym z nich. Ponadto instytucje rozliczające środki unijne mogą potraktować nieprawidłowości na jednym z odcinków jako przesłankę do wycofania dotacji z całości inwestycji. Dotychczasowe działania zarządu sprawiają wrażenie chaotycznych. Zadajemy sobie pytanie czy jest to cyniczna świadoma gra, czy też świadectwo totalnej niekompetencji Zarządu Województwa Małopolskiego oraz p.o Prezydenta Miasta Tarnowa Henryka Słomki-Narożańskiego (PO). - Wiele wskazuje na to, że o prawdziwych kwotach, które będzie musiało zwracać miasto dowiemy się dopiero po wyborach samorządowych – podsumowuje Wojciech Grzeszek.

Biuro PiS Kraków

24.04.2014
Twój komentarz:
Ankieta
Czy znasz tarnowskie organizacje pozarządowe i wiesz, jakie działania podejmują?
| | | |