Dwadzieścia nowych, niskopodłogowych i zeroemisyjnych autobusów elektrycznych zasili tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie. Pierwsze elektryki wyjechały na ulice miasta w piątek, 21 listopada.
Pierwotnie planowano zakup i wprowadzenie do użytkowania 17 autobusów, ale w wyniku oszczędności zakupiono ich ostatecznie 20. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie zasila swój tabor fabrycznie nowymi, 12-metrowymi elektrykami klasy MAXI, przystosowanymi do przewozu jednorazowo 70 pasażerów. Pojazdy są niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Zastosowana funkcja „przyklęku” umożliwia obniżanie prawej strony pojazdu, a tym samym obniżanie poziomu wejścia do autobusu po jego zatrzymaniu. Miejsca dla osób uprzywilejowanych oznaczone zostały innym kolorem. Autobusy wyposażone są w klimatyzację i monitoring obejmujący cały pojazd. – Pojazdy wyposażono w nowoczesne systemy pokładowe – m.in. system monitorujący tor jazdy, monitorujący zmęczenie kierowców, system eliminacji martwego pola, system dynamicznej informacji pasażerskiej – wylicza Rafał Zajas, reprezentujący firmę Solaris, dostawcę pojazdów.
Wraz z autobusami wybudowana została instalacja do ich ładowania, która obejmuje 10 dwustanowiskowych i jedną jednostanowiskową stację ładowania, co oznacza 21 punktów stacjonarnych i jedną ładowarkę mobilną. Przeszkolonych zostanie 90 pracowników, w tym 70 kierowców i 20 pracowników zaplecza technicznego.
Pojazdy są ciche, niskoemisyjne i pozwolą na oszczędności. – Autobusy zasilane gazem ziemnym generują wydatki w wysokości 180-190 zł, podczas gdy ten sam dystans autobusem elektrycznym kosztuje 125 zł, więc są to realne oszczędności – wyjaśnia Robert Pacana, prezes MPK w Tarnowie. Szesnaście autobusów jest już w Tarnowie, kolejny zostanie dostarczony w ciągu najbliższych dni, a pozostałe trzy na początku 2026 roku. Pierwsze elektryki rozpoczęły pracę w piątek, 21 listopada. – To epokowa chwila, że na regularne linie trafia dwadzieścia w pełni ekologicznych autobusów. Pojawienie się elektrycznych autobusów w Tarnowie pozwoli nam na utrzymanie w przyszłym roku stawki za wozokilometr – podkreśla prezydent Jakub Kwaśny.
Wartość całego przedsięwzięcia – obejmującego zakup autobusów i budowę stacji – to ponad 67 mln zł. Z tej kwoty 54,6 mln zł stanowi dofinansowanie: ponad 51 mln zł pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy, a 3,5 mln zł z pożyczki udzielonej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.