Era Nowe Horyzonty Tournée w Millenium

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, organizator Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty (MFF ENH) we Wrocławiu, oraz kino Millennium zapraszają od 2 do 8 lipca na pokazy najciekawszych filmów ostatniej edycji festiwalu pod nazwą Era Nowe Horyzonty Tournée.

Sześć filmów zaprezentowanych zostanie w dniach 2 – 8 lipca w kinie Millenium w Tarnowie w ramach projektu Era Nowe Horyzonty Tournée. Organizatorem imprezy jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, organizator Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Do prezentacji w Tarnowie wybrano sześć filmów, które zdaniem jurorów, festiwalowej publiczności oraz selekcjonerów stały się wydarzeniami festiwalu, zostały nagrodzone, wzbudzały silne emocje, były szeroko komentowane lub cieszyły się wyjątkową popularnością. Bilety na festiwalowe projekcje kosztują 13 i 15 złotych.

PROGRAM FESTIWALU:
GŁÓD

Hunger, Wielka Brytania, Irlandia 2008
Reżyseria: Steve McQueen
Scenariusz: Steve McQueen, Enda Walsh
Zdjęcia: Sean Bobbitt
Muzyka: Leo Abrahams, David Holmes
Obsada: Michael Fassbender, Liam Cunningham, Stuart Graham
Czas trwania: 96 min.
Nagrody:
BAFTA 2009 - Nagroda Carla Foremana dla najbardziej obiecującego debiutanta
British Independent Film Award - Michael Fassbender (najlepszy aktor), Sean Bobbitt (zdjęcia)
MFF Cannes 2008 Złota Kamera za najlepszy debiut - Steve McQueen
Europejski Nagrody Filmowe 2008 - Steve McQueen (europejskie odkrycie roku)
Toronto IFF 2008 - Steve McQueen (odkrycie)
Chicago IFF 2008 - Steve McQueen (Złoty Hugo), Michael Fassbender (Srebrny Hugo),
9. MFF Era Nowe Horyzonty - Grand Prix dla najlepszego filmu, Nagroda Krytyków Filmowych

Steve McQueen urodził się w Londynie w 1969 roku. Studiował najpierw w Chelsea School of Art and Goldsmiths College, a potem jeszcze przez rok na Tisch School of the Arts w Nowym Jorku. Jego prace, pokazywane w muzeach na całym świecie, posiadają w swoich zbiorach najznamienitsze instytucje: Guggenheim, Tate, Centre Pompidou. „Głód" jest jego debiutem fabularnym. Po premierze filmu zachwyceni krytycy zgodnie obwieścili, że pojawił się w europejskim kinie prawdziwy talent.
W Irlandii Północnej 5 maja 1981 roku umiera Bobby Sands, pierwszy więzień, który głodówką walczy z nieludzkim systemem więziennictwa i brytyjską okupacją. Trudny i nadal bolesny temat jest dla autora „Głodu" pretekstem do stworzenia wstrząsającej i, mimo wszystko oderwanej od politycznego kontekstu, opowieści o istocie człowieczeństwa.

TLEN
Kislorod, Rosja 2009
Reżyseria: Iwan Wyrypajew
Scenariusz: Iwan Wyrypajew
Zdjęcia: Andrey Naidenow
Muzyka: Oleg Kostov, Andriej Sensonov, Vitalij Lupin, Ajdar Gajnullin, Markscheiber Kunst, Teach In, Mandu Honap
Obsada: Karolina Gruszka, Aleksiej Filimonov
Czas trwania: 80 min.
Nagrody:
9. MFF Era Nowe Horyzonty - Nagroda Publiczności
Festiwal Filmów Rosyjskich w Soczi (Sochi Open Russian Film Festival) - Nagroda Stowarzyszenia Rosyjskich Filmoznawców i Krytyków Filmowych dla Iwana Wyrypajewa

Iwan Wyrypajew urodził się w 1974 roku w Irkucku, tam ukończył Wydział Aktorski Akademii Teatralnej, studiował też reżyserię w Wyższej Szkole Teatralnej im. Szczukina w Moskwie. Był aktorem teatru w Magadanie oraz Teatru Dramatu i Komedii na Kamczatce. Założył w Irkucku teatr Przestrzeń Gry, który został zlikwidowany z powodu nieprzychylności władz. Od 2001 roku pracuje w moskiewskim Teatrze DOC. Jest jednym z najbardziej znanych za granicą współczesnych dramaturgów rosyjskich. Okrzyknięty został przez krytyków głosem młodego pokolenia, radykalistą moskiewskiego offu, twórcą obrazoburczej sztuki zaangażowanej. Jego debiut filmowy - „Euforia" z 2006 roku zdobył małego Złotego Lwa na festiwalu filmowym w Wenecji i Grand Prix Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
„Tlen” - drugi po „Euforii” film tego reżysera - wyrasta z doświadczeń scenicznych Wyrypajewa i jest rodzajem twórczej adaptacji jego sztuki o tym samym tytule, ale opiera się przede wszystkim na obrazie, montażu, wrażeniu, a w ostatniej kolejności na słowie.
Powstał eksperymentujący film oparty na obrazach układanych zgodnie z zasadą podświadomych skojarzeń, na estetycznym szaleństwie i wykorzystywaniu możliwie wielu poetyk. Bliższy teledyskowi niż filmowi fabularnemu, częściowo animowany, stylizowany na interaktywną stronę internetową, ale w warstwie treści silnie metafizyczny.

LAS
Polska 2009
Reżyseria: Piotr Dumała
Scenariusz: Piotr Dumała
Zdjęcia: Adam Sikora
Muzyka: Paweł Szymański
Obsada: Stanisław Brudny, Mariusz Bonaszewski
Czas trwania: 76 min.
Nagrody:
34. FPFF Gdynia 2009 Nagroda Specjalna Jury za szczególne wartości artystyczne

Piotr Dumała - scenarzysta, autor opracowań plastycznych, animator i reżyser filmów rysunkowych i kombinowanych, pedagog, rysownik, autor komiksów i plakatów, literat, krytyk, aktor. Urodził się w Warszawie w 1956 roku. Jest absolwentem Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uczęszczał także na zajęcia w Pracowni Filmu Animowanego prof. Daniela Szczechury, którego następnie był asystentem.
Piotr Dumała zdecydował się zrealizować film fabularny. W graficznych, drobiazgowo zaplanowanych, czarno-białych kadrach fotografowanych przez Adama Sikorę, przeniósł na ekran atmosferę swoich animacji pełnych niedopowiedzenia i tajemnicy, poszukujących odpowiedzi na najważniejsze pytania egzystencjalne. Powstał film uciekający od konkretu codzienności w nienachalną metaforę i uniwersalny symbol. Śmierć i proces odchodzenia, które tak naprawdę są jego istotą, poprzez chropowatą warstwę wizualną stają się jak gdyby namacalne.

PLAŻE AGNES
Les plages d'Agnès, Francja 2008
Reżyseria: Agnès Varda
Scenariusz: Agnès Varda
Zdjęcia: Julia Fabry, Hélène Louvart, Arlene Nelson, Alain Sakot, Agnès Varda
Muzyka: Joanna Bruzdowicz, Stéphane Vilar
Obsada: Agnès Varda, André Lubrano, Blaise Fournier, Vincent Fournier, Andrée Vilar
Czas trwania: 110 min.
Nagrody:
César 2009 - najlepszy film dokumentalny
Étoile d'Or 2009 - najlepszy film dokumentalny

Agnes Varda urodzona w 1929 roku w Brukseli jest ikoną francuskiej Nowej Fali. Jej wczesne filmy stanowią filar nowofalowej estetyki. W 1985 roku zrealizowała „fałszywy dokument" „Bez dachu i praw”, nagrodzony Złotym Lwem w Wenecji. Po śmierci męża, Jacquesa Demy'ego, nakręciła o nim trzy wspomnieniowe obrazy, a w 2000 roku - skromny, nakręcony cyfrową kamerą dokument „Zbieracze i zbieraczka”. Przez cały czas dzieli swoje zainteresowanie pomiędzy film i fotografię.
W ostatnich latach Agnès Vardat tworzy niemal wyłącznie dokumenty i zadziwiające instalacje, balansujące na granicy kina dokumentalnego i plastycznego konceptu.
Pokazywane podczas festiwalu w Wenecji w 2008 roku „Plaże Agnès” wyrastają z fascynacji zapisywaniem rzeczywistości. Reżyserka opowiada o samej sobie, o swoim dzieciństwie, rodzinie, inspiracjach. Inscenizowane, oniryczne sceny przeplatają się z fragmentami dawnych projektów i współczesnych obrazów opisywanych przez nią miejsc, a pretekstem do snucia opowieści stają się dla niej - prawdziwie i wyimaginowane - obrazy odwiedzanych przez nią nadmorskich plaż. Komentując spoza kadru kolejne sceny Varda zabiera widzów w przedziwną podróż w głąb siebie: od czasu spędzonego w Belgii dzieciństwa po feministyczne odrodzenie i związek z reżyserem Jaques'em Demy'm.

BURROWING
Man tänker sitt, Szwecja 2009
Reżyseria: Henrik Hellström, Fredrik Wenzel
Scenariusz: Henrik Hellström, Fredrik Wenzel
Zdjęcia: Fredrik Wenzel
Montaż: Fredrik Wenzel
Muzyka: Erik Enocksson
Obsada: Sebastian Eklund, Jörgen Svensson, Hannes Sandahl, Marek Kostrzewski, Bodil Wessberg, Silas Franceen
Czas trwania: 76 min.

Henrik Hellström urodził się w 1974 roku. Jest aktorem teatralnym, zagrał także w filmie Rafaela Pettersona Dodssyndaren. Jako reżyser zadebiutował filmem Burrowing.

Fredrik Wenzel urodził się w 1978 roku. Jest aktorem, scenarzystą, montażystą, autorem zdjęć i reżyserem. Zagrał w filmie Oscara Peterssona Farligt forflutet. Burrowing to jego reżyserski debiut.

Współczesne szwedzkie osiedle domków jednorodzinnych, w którym leniwie snuje się akcja tego filmu, jest bliźniaczo podobne do wielu osiedli w całej Europie. Domy są tu duże i przestronne, ogrody utrzymane w idealnym porządku, a relacje międzyludzkie zastraszająco chłodne i zdystansowane. Reżyserzy zdają się mówić, że zanurzając się w wygodzie i konsumpcji już dawno zatraciliśmy oryginalność i wolność. Oczami małego chłopca oglądamy więc portret tego idealnego świata, w którym nic nie jest takie, jakie być powinno. Jego mieszkańcy są smutni i melancholijni, choć przecież żyją w komforcie, o którym inni mogą tylko marzyć. Kłopot w tym, że są już zmęczeni, że wpadli w rodzaj pułapki, jaką jest dla nich powtarzalność codzienności. Chłopiec przygląda się swoim sąsiadom, rodzinie, znajomym miejscom bez emocji, z dystansem. Chodzi swoimi drogami, jest outsiderem wolącym pływać w jeziorze niż celebrować kolejne urodziny. Ale jest też symbolem nowego pokolenia, którego celem będzie wyrwanie się z tej dusznej pułapki.

DUBEL
Double take, Belgia 2009
Reżyseria: Johan Grimonprez
Scenariusz: Johan Grimonprez
Muzyka: Christian Halten
Czas trwania: 80 min.
Nagrody:
9. MFF Era Nowe Horyzonty - wyróżnienie specjalne jury Międzynarodowego Konkursu FILMY O SZTUCE

Johan Grimonprez urodził się w 1962 roku. Pracuje w Brukseli, jest profesorem w School of Visual Arts w Nowym Jorku. W 1999 roku zrealizował kolaż Dial H-I-S-T-O-R-Y dla Dokumenta X w Kassel i słynnego Centre Pompidou. Przyniosła mu on nagrody na festiwalach filmowych w San Francisco i Toronto. Następna praca Grimonpreza to wideo instalacja „Looking for Alfred”.
W jego najnowszym filmie ważne jest złożenie w jedną całość wielu rozmaitych wątków, które łączy przewrotna zasada lustrzanego odbicia (Hitchcock i jego sobowtór, USA i ZSSR…) oraz lata sześćdziesiąte, szczytowy moment trwania zimnej wojny i Złotego Wieku amerykańskiej telewizji. Reżyser w zadziwiający sposób miesza ze sobą różne elementy (pop)kultury - reklamy, fragmenty dokumentów, reportaży i informacji telewizyjnych, ale także „Ptaków” Hitchcocka i scen nakręconych współcześnie. Stawia w ten sposób dość gorzką diagnozę dotyczącą kondycji świata opartego na zasadzie "kopiuj - wklej".
Opr. na podstawie materiałów przygotowanych przez dystrybutora
30.06.2010
Twój komentarz:
Ankieta
Czy wiesz, na kogo oddasz głos w drugiej turze wyborów?
| | | |