Centrum Informacji Telefonicznej, System Kierowania Ruchem, Platforma Usług Elektronicznych, ubankowienie i urzędomat to pojęcia, z którymi oswajać się muszą klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli prawie wszyscy. ZUS, instytucja wywołująca raczej negatywne emocje, chce być postrzegany jako nowoczesny, otwarty na klienta, przyjazny i wreszcie uporządkowany. Bo, jak słusznie ktoś zauważył, wzorcową jednostką bałaganu jest ZUS właśnie.
W tarnowskim oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zaprezentowano Platformę Usług Elektronicznych, największe przedsięwzięcie Zakładu w zakresie e-usług. Dzięki Platformie można będzie można bez wychodzenia z domu uzyskać informację o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzić wszelkie dane zamieszczone na koncie w ZUS, a także złożyć lub odebrać niezbędne dokumenty, rozliczyć składki czy zarezerwować wizytę w oddziale. Przedsiębiorcom zatrudniającym do 100 pracowników udostępniony został na Platformie specjalny moduł ePłatnik, poprzez który można wypełniać i składać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. W module ePłatnik znajdują się kreatory obsługi płatnika, ubezpieczonego, członków rodziny, dokumentów płatniczych, dokumentów ZUS RMUA, ZUS IWA, ZUS ZSWA. Ponadto rejestr ubezpieczonych, dokumenty ubezpieczeniowe oraz pełna kartoteka płatnika. Dla osób o mocnych nerwach znajduje się tam również kalkulator emerytalny. Aby korzystać z uruchomionej 14 czerwca Platformy, należy zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Dostęp do PUE możliwy będzie także dla klientów nieposiadających komputera. W tym celu ZUS wprowadza urzędomaty, czyli wielofunkcyjne, samoobsługowe urządzenia informacyjne, poprzez które można będzie wykonać dokładnie te same czynności co za pośrednictwem komputera i Internetu.
Kolejnym usprawnieniem ma być Centrum Informacji Telefonicznej (CIT) zapewniające dostęp do spersonalizowanych usług drogą telefoniczną. Za pośrednictwem telefonu można będzie także zarezerwować wizytę w ZUS, co gwarantuje przyjęcie bez kolejki. Natomiast aby te kolejki wyeliminować, Zakład wprowadza System Kierowania Ruchem umożliwiający klientom zaplanowanie terminu, godziny oraz tematu spotkania z ekspertem w wybranej jednostce Zakładu. Planowanie terminów spotkań odbywać się będzie za pośrednictwem Internetu, telefonu, kiosków multimedialnych oraz systemów kolejkowania w jednostkach ZUS. Dla usprawnienia działań zostaje wprowadzony również system informacji wewnętrznej umożliwiający specjalistom ZUS obsługę zapytań nadsyłanych przez upoważnionych pracowników jednostek organizacyjnych ZUS, szybkie rozpowszechnianie informacji o zmianach w obowiązujących przepisach i procedurach, dostęp do aktualnej wiedzy merytorycznej z zakresu ubezpieczeń społecznych oraz do informacji o potrzebach i oczekiwaniach klientów, kontaktujących się z jednostkami terenowymi Zakładu.
Równocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął akcję „ubankowania polskich seniorów”, czyli próbę przekonania starszych już osób, świadczeniobiorców ZUS, do korzystania z rachunków bankowych. Jak przyznaje jednak Grażyna Rega, dyrektor tarnowskiego oddziału ZUS, wśród ludzi od lat przyzwyczajonych do listonosza, akcja spotyka się raczej z niechęcią i prawdopodobnie z góry skazana jest na porażkę.